
“Äri tehakse inimeste, mitte ettevõtetega,” on Kinema uksetehase 26 aastane ekspordi projektijuht Kristjan Erm omast kogemustest veendunud ega oma mingit aukartust hallipäiste Soome härrasmeeste vastu, kellele ta on 2011 aastal uksi müünud kokku juba enam kui 700 000 euro eest. “Minu teine viga on, et ma ei oska ka härratada ning pean pigem lugu vahetust ja personaalsest suhtlusviisist” lisab ta uhkelt.
Soome, millest on tänaseks saanud Kristjani põhiline töökoht, sattus ta tööasjus esmakordselt 15 aastaselt maasikaid korjama. Ja nii kolm suve järjepanu. Nii sai ka selgeks soome keel. Nõmme Gümnaasiumi ja Mainori Kõrgkooli ärijuhtimise eriala lõpetanud Kristjan peab ennast sulaselgeks töönarkomaaniks, sest seniste aastate jooksul pole tal veel tekkinud ühtegi tõsist hobi igapäevase töörügamise kõrvale. “Erinevaid spordialasid on mitmeid millega tegeletud, näiteks korvpall, tennis, ujumine, aikido ja karate, kuid midagi püsivat pole veel leidnud.”
Ülikooli kõrvalt sai päevasel ajal töötanud laotöölisena Rautakeskos, õhtuti sai lisatööna pandud aeg-ajal kokku mööblit, öösiti aga turvatud ööklubide Hollywood, Prive ja Angel sissepääsu. Kuni tervis ühel hetkel suure koormuse all kokku varises. 2008 aastal jäi ta aga suisa töötuks. Enda sõnul otsis ta tööd vähemasti 15 ettevõttest müügi, transpordi ja logistika alal, kuid edutult. Teda ei kutsutud isegi vestlustele.
Ema leidis saatuslikud kuulutused
Ühel saatuslikult päeval märkas ta lehes Kinema töökuulutust, milles otsiti ekspordi assistenti Soome suunal. Ema ja õe pealekäimisel (endal ei olnud enam usku) sai CV ka saadetud. Seekord järgnes intervjuu. Viimasest mäletab Kristjan, et kolm teda intervjueerinud isikut lülitusid intervjuu käigus ilma ettehoiatamata kord soome, kord inglise keelele. Ja siis tagasi eesti keelele. Nii testiti tema keelevõimeid ja jäädi ilmselt ka rahule. Mõne päeva pärast saabuski email, kus kinnitati noore mehe väljavalimist.
Sealt edasi on läinud Kristjani jaoks nagu muinasjutus. Tehes alles esimesi samme noore ekpordiassistendina, avastas Kristjani ema lehest järgmise artikli, kus juttu Ekspordirevolutsiooni programmist ja sellest, et sinna otsiti värskeid ekspordijuhte. “Uuri järgi,” käis ema peale. Mõni nädal hiljem helistas ka tollane Kinema arendusjuht ja rääkis, et oli lugenud mingist Ekspordirevolutsiooni konkursist, kuhu võiks proovida katsetama minna. Kuna nimi oli kihvt, otsustas Kristjan, et tuleb kandideerida. Järgmised 1,5 päeva kulusid korraliku CV koostamiseks. Välismaise töökogemusena läks kirja ka kunagi 2004 aastal Hollandis koos kaaslastega loodud maailmarekord doominote ladumises.
Täna, mil Kristjan on üks 26st noorest ekspordijuhist, kes osaleb aastases Ekspordirevolutsiooni koolitusprogrammis, on ta väga õnnelik. Ennekõike väga huvitavate kaaslaste aga ka koolituse enda kasulikkuse tõttu. Paralleelselt koolitusega jätkab ta iseseisvalt Soome turu vallutamist, olles iga nädal kolm päeva Soomes, kaks Eestis. Klientideks on Soome ehitusettevõtted, tööstushallide ehitajad ja veel paljud teised erinevatel aladel tegutsevad ettevõtted. Kristjani eesmärgiks on 2011 aasta lõpuks müüa uksi kokku ca 1 miljoni euro eest. Arvestades, et ühe tõstukse keskmine hind on ca 1000 - 2000 eurot, teeks see aastaga tema saldoks üle 500 ukse. Kinema ja enda edu Soomes põhjendab ta nii: “Oleme agressiivsemad kui kohalikud, aktiivsemad, hoiame klientidel kätt, mida kohalikud enam teha ei viitsi.” Kindlasti pole argumendiks hind, milles ei olda ei kallimad ega odavamad. Teisi Baltikumi konkurente aitab lüüa hea soome keel, milles suhtlevad nii müügimaterjalid, müügiinimesed kui ka paigaldajad. “Hea keeleoskus aitab luua klientidega kiiremini kontakti, mis viib omakorda kergemini koostööni,” ütleb Kristjan. “Mind võetaksegi Soomes kohati kui oma inimest.”
Muhedusega võidab kliente
Kristjan ütleb, et on oma tänases tööga enam kui rahul, sest saab teha seda, mis talle enim meeldib – suhelda. Ja tema vahetu suhtlus on tõepoolest muljetavaldav. Kui Soome võitis hokis Rootsit ja tuli maailmameistriks, alustas ta oma telefonimüüki sõnadega: “Palju õnne, mis tunne on olla maailmameister,” millega pälvis koheselt kliendi sooja vastuvõtu. Ühele järjekordsele suurkliendile, kel seisis hoovis veidi vanem Harley-Davidson, võttis ta Tallinnast kaasa siinse Harley esinduse kataloogi ja hoolduse hinnakirja. Selgus, et Eestis saab ratta hooldatud ca kolm korda odavamalt kui Soomes, mis soomlase silmad särama pani. “Selline personaalne lähenemine on klientide seas väga teretulnud, see hajutab B2B ärilt kuiva ja tundetu õhkkonna.”
Kristjanile meeldib Kinemas, kus teda julgustatakse kõike ise tegema, ka rohkem vigu tegema. Ülemuste tagamõttega sõnad “Kristjan, tee rohkem vigu,” on siiani värskelt meeles. Esialgu arusaamatu provokatsioon näib nüüd geniaalsusena. Peaasi, et noor mees õpiks. Ja Ekspordirevolutsiooni programm on talle kinkinud palju andekaid sõpru, kes ise eri riikidesse ekspordivad ja kelle poole võib alati nõusaamiseks pöörduda. Programmi eestvedaja, Anu-Mall Naaritsa sõnul on tegemist järgmise generatsiooni Eesti ekspordijuhtidega. “Selle väitega olen 100% nõus ning tegemist on tõepoolest kuldaväärt seltskonnaga,” tõdeb Kristjan.
Tööandja kommentaar
Sven Kotkas, Kinema OÜ: "Kristjan sai tööle võetud meeletu energia tõttu, mis temast kiirgas. Tal olid nagu sipelgad püksis ja ta ei püsinud töövestluse ajal tooli peal paigas. Kogu tema kehakeelest õhkus tahtmist midagi teha, saavutada ja kuhugi jõuda siin elus. Tema eeliseks on rahulikuks jäämine keerulistes olukordades ja põhimõte, et enne mõtlen ja siis alles teen. Kristjan ei torma uisapäisa ringi. Kui vaadata tema arengut eksporditöö käigus, siis kindlasti on ta muutunud oluliselt julgemaks ja enesekindlamaks. Ei arva enam, et kui klient on välismaalt ja temast 30 aastat vanem, siis on klient ka kindlasti targem ja tähtsam."