Rubriik koostöös ajakirjaga Director. Kutsume Turundusraadiosse külla juhte, et rääkida nende vaatest turunduse juhtimisele.
Täna teeme juttu RMK juhi Aigar Kallasega. Aigariga vestles Marketingi Instituudi juht ja koolitaja Anu-Mall Naarits.
Mida turundus Sinu kui tippjuhi jaoks tähendab?
Turundus on minu jaoks hästi vastuoluline teema. Ma saan väga hästi aru sellest, et tänasel päeval sa pead pildis olema ja turundus on viis sinu pildile viimiseks. Ma olen ikkagi ka konservatiivne inimene. Ma olen sügavalt veendunud, et hea toode peab ennast ise müüma ja igasugune muu haipimine ei ole nii või teisiti õige tegevus. Ja ma tunnistan, et piiri tõmbamine tõsiteadusliku turundamise ja asja lihtsalt ilusate piltide või sõnadega üles rääkimise vahele on minu jaoks suhteliselt hägune. Olen ka seda meelt, et eriti riigisüsteemides mingisugust asja lihtsalt turunduslikult ülesse rääkida ei ole õige. Sellele ei tohiks raha kulutada. RMK-s oleme paika pannud selle reegli, et niisama millestki ei räägi. Räägime, kui meil on inimestele midagi pakkuda. Sellist turundamist, et „vaadake, meie oleme siin“ või „oleme ilusad“ ma põhimõtteliselt õigeks ei pea ja sellele ka raha kulutada ei luba.
RMK on olnud hästi silmapaistev turunduses (too metsast kuusk, matkarajad, puhkemajad jms). Kuidas te selleni jõudnud olete?
Põhjus, miks meile matkaradade või jõulukuuskede kaudu see kuvand tekitatud on, et arvatakse, et selle kaudu me end ilmselt teeme müüki. Tegelikult on nii, et me turundame eranditult ikkagi neid asju, mida metsast saab ja mis inimestele midagi ei maksa. Saan aru, et söön oma sõnu jõulukuuskede eest 3 eurot kasseerides, aga tegu ei olnud rahateenimise projektiga vaid pigem eesmärgiga inimesi distsiplineerida metsas.
Kui te ei nimeta seda oma majas turundamiseks, siis kuidas te seda kutsute? Või te ei panegi sellele silti, sest see ongi üks teie tegevusi, mida te peate tegema?
Täpselt nii. Me ka omakeskis räägime sellest niimoodi, et me teeme neid ja neid asju ja püüame sellest inimestele teada anda. Olgu, seal on küll turunduse termin juures, kuid me ei kasuta ka sõna „turundamine“ oma sõnavaras, vaid räägime sellest, kuidas me ühest või teisest tegevusest inimestele teada anname.
Kuidas te teenuste arendust juhite?
Me oleme enda jaoks nendes valdkondades, milles me tegutseme, suured numbrid kokku leppinud.
3 aastat tagasi oli meil võetud eesmärk, et püüame metsa saada 2,5 miljonit inimest. Eesmärk oli võetud tegelikult kuueks aastaks, aga 2017 aastaga sai eesmärk täidetud. Kasv on olnud märgatav ja keskmiselt sada kuni kakssada tuhat külastust tuleb igal aastal juurde. Naljaga pooleks oleme öelnud, et konkureerime Eestis kinokülastuste arvuga. Teine number, mis meil on eesmärgiks võetud, on see et iga kümnes meie metsaskäijatest võiks saada ka programmilise koolituse. Läbi selle saame inimestele anda juhiseid, kuidas metsas olla ja käituda.
Mis on teie kõige olulisemad õppetunnid uute toodete ja teenuste arendamisest?
Esimene õppetund on pakkuda välja midagi, mida sul endal vaja on. Selline asi, mida sa ei lähe vägisi müüma. Mu enda kõige vahvam RMK poolne turundustegu jääb paari aasta taha.
Võtsime Eesti kaardi ette ja tegime kaardi eelduslikult parimatest seene- ja marjametsadest. Nädala jooksul saime suurusjärgus 70 tuhat erinevat klikki. Inimesed tulid vaatama, kus need metsad täpselt on ja tulid ka kindlasti vaatama, et ega nende kohti pole ometi kaardile sattunud.
Pikemalt kuula TURUNDUSRAADIOST
Aigar Kallasega on pikem intervjuu ilmunud ka ajakirja Director detsembri numbris