Nädal tagasi avaldati põnev lugu sellest, kuidas D. Trump sai USA presidendiks tänu Facebooki ja teiste digimeediate julgele kasutamisele. Arutame Matis Metsalaga, kas ja kuidas sarnaseid võtteid võiksid teised turundajad kasutada.
Lugu räägib sellest, kuidas Trumpi meekond lõi salajase kampaania, mis takistas valimiste viimasel nädalal Facebookis ja Instagrammis tumedanahalisi ameeriklasi ja noor naisi valima minemast. Tänu sellele kaotas tema rival Clinton kümneid tuhandeid vajalikke hääli. Juba kampaania alguses kulutas ta oluliselt Facebooki reklamidele kogumaks hääli ja raha. Ta lõi andmebaasi 220 miljoni Ameerika elaniku andmetega ning kasutas lisaks Facebookile, Instagrammile ja Facebook Audience Networki ning Facebooki andmebroakereid (data-broakers).
Palun selgita, mis on Facebook Audience Network ja kuidas seda kasutatakse. Mis on Facebooki andmebroakerid ja kuidas neid kasutada?
Korraga jooksis kolm kampaaniat, mida Trumpi team oli testinud ja modeleeerinud teades, kuidas see mõjutas valijaid. Info edastamiseks kasutas ta näiteks Facebooki dark post’e. Mis on Facebooki nn pimedad postitused ja kuidas neid kasutada?
Algatuseks laadis kampaaniajuht toetajate e-maili baasi üles Facebooki, peale seda kasutas funktsiooni “Custom Audiences from Customer Lists” viies nii inimesed kokku nende Facebooki profiilidega. Kuidas seda kasutada?
Siis kasutas ta Facebooki Lookalike Audience funktsiooni, mis aitas leida üles teised sarnase profiiliga inimesed. Kuidas seda funktsiooni kasutada.
Lõpuks kasutas ta Facebooki Brand Lift funktsiooni, et tulemusi monitoorida. Kuidas seda funktsiooni kasutada?
Lisaks arendati välja tarkvara, mis aitas jõuda 100 000 mikrosegmendini nendele sobivate sõnumitega.
Kampaania alguses üritas kampaaniajuht kasutada küll üht sisseostetud andmebaasi, kuid ligi 60% esimese kampaania e-mailidest jäid spämmi võrku kinni. Trumbi andmebaasi tähendati erinevate firmade sh Experian, Datalogic, Epsilon, Acxiomi infoga kogudes iga kontakti kohta 4000-5000 infokildu.
Olulist rolli andmetega töös mängis ka Cambridge Analytica, kus loodi sihtgruppide psühholoogilised profiilid eraldades toetajad nendest, keda oli võimalik toetama saada. Vastavalt sellele, kus oli kõige suurem hulk mõjutatavaid, koostati ka Trumpi esinemiste kalender.
Üldiselt kasutati andmebaasi toetajatele reklaami tegemiseks ja väga edukalt raha kogumiseks kuni viimaste nädalateni kui toetus Trumpile kahanema hakkas.
Siis võeti kasutusele Facebook’I Dark Posts, kus sihiti kolme valijate gruppi, mis rivaalile olulised olid. Kampaaniad mõjutasid inimesi vähem valima minema.
Saatelõigu pikkus 41.00