fbpx Kontrolli, kas oled eksportimiseks valmis | Marketingi Instituut
01.07.11

Kontrolli, kas oled eksportimiseks valmis

Paljud ettevõtted unistavad suurest müügist naaberturgudel või kaugemalgi, seetõttu juhtub sageli, et valmistades ette oma ekspordiplaani, vaadatakse teatud kriitilistele aspektidele, ennekõike aga ressursi panustamise vajadusele, läbi sõrmede. Tulemuseks võib olla (ja sageli ongi) läbikukkumine.

Siinkohal panen kirja mõned kontrollküsimused, mida EASi programmi Ekspordirevolutsioon käigus õpetame ka noortele Eesti ekspordijuhtidele ja millele ausalt vastates peaksite suutma oma ekspordiplaani adekvaatselt hinnata ja tegema vajadusel korrektuure enne kui hilja.

1. Kui palju oled valmis eksporti raha panustama? Sageli ei aduta, kui tihti tuleb enne uuel turul viibida, et koostöö käivituks, et näiteks oma kauplusepinna rentimine võib tähendada lisaks ettemaksule veel mitme kuu rendimakse ulatuses deposiiti, et edasimüüja vajab tuge reklaamis, mis on kordades Eesti hindadest kallim, jne.

2. Kas laienemise ajagraafik on realistlik? Näiteks üks tubli Eestist pärit pelletite keskküttekatelde tootja pidas pärast huvitatud edasimüüja leidmist edukaid läbirääkimisi Hispaaniasse laienemiseks kaks aastat enne, kui jõuti koostöölepinguni.

3. Kas inimressurssi on piisavalt? Olemasolevad töötajad ei pruugi uutele turgudele laienedes välja vedada ja vaja on lisajõudu. Uusi inimesi tuleb aga eelnevalt leida ja välja õpetada, jne.

4. Kas arenguvõimekus on piisav? On selge, et igal turul on oma iseärasused ja olemasolev toode ei pruugi üks-ühele sobida. Automaatselt suureneb vajadus tootearenduses muudatusi sisse viia, kuid kas seda suudetakse teha samas tempos planeeritud ekspordikasvuga?

5. Kuidas uuele turule sisenemine mõjutab kassavooge? Lisaks kallitele rendipindade ettemaksudele võib ühekordselt olla vajalik välja käia ka muid seotud kulusid alates litsentsitasudest kuni varude kasvatamiseni. Enamasti tähendab selline algus ettevõttele suurt auku kassavoogudes, mida tuleb lappida mitu kuud või isegi aastat.

6. Kas hind, millega uuel turul plaanid müüa, sobib sinu terviksüsteemi? Igal välisturul on oma hinnaerisused, seetõttu suure tõenäosusega ei saa sa müüa oma tooteid sama hinnaga, mis koduturul. See võib tähendada muudatusi hinnakujundussüsteemis aga mõjutada ka sinu brändi kuvandit.

7. Millega sa seatud ülesannetest ka tegelikult toime tuled? Kui sulle tundub, et umbes pooltele või enamatele küsimustele ei osanud sa anda täpset ja läbikalkuleeritud vastust, siis oleks soovitav veelkord asjad läbi arutada ja juba laual ootavasse ekspordiplaani muudatused targu sisse planeerida.

.

Infopesa: 
Kommenteeri meie Facebooki lehel