Anneli Prodel (Top Marine OÜ), osales Marketingi Instituudi ja EAS-i koostööl toimunud koolitusel "Ekspordiplaan: planeerimisest finantseerimiseni", millest sai väga väärtusliku kogemuse. Loe lähemalt, miks Anneli koolitusele tuli ning millist praktilist kasu see kogemus ettevõttele reaalselt tõi.
Milline oli ettevõtte rahvusvahelise turunduse ja müügi seis enne ekspordiplaani koolitusele tulemist? Miks tulite koolitusele?
Top Marine loodi 2004. aastal ja kohe alustasime ka ekspordiga. Alguses olime eksporditurgudel põhiliselt allhankijad ja müüsime Soome erinevaid sadamatooteid. 2007. aastast sai hoo sisse meie oma kaubamärgi „Top Marine“ edendamine. Piisava tooteportfelli ja oma kaubamärgiga leidsime kõigepealt edasimüüja Leetu, seejärel vaatasime edasi Läti ja Soome poole.
Milliseid teadmisi andis praktilise ekspordiplaani koostamine koos koolitajate nõuannetega?
Kõige suurem väärtus oli ekspordiplaan ise. Minul tuli see ligi 60 lehekülge paks ja selle valmimise käigus sai peetud palju kirglikke vaidlusi. Plaani koostamise käigus tuli välja, et teemad, mis muidu olid justkui selged, said kirjapanduna ja läbi vaielduna hoopis teise värvingu. Suur väärtus oli see, et juhtkond hakkas asjadest ühtemoodi aru saama ja olulised teemad mõeldi ning vaieldi veelkord läbi.
Mida te peale plaani koostamist tegite? Kui palju realiseerus plaanitu ja missugused olid suuremad muudatused?
Plaani esitasime EASi ja saime eksporditoetust. Meie tegevusvaldkond on suhteliselt etteplaneerimatu ja täide see kuigipalju ei läinud. Plaanist kasvas välja meile hetkel oluline töövahend „Pikaajaline tegevusplaan“, mida igal aastal üle vaatame täiendame ja järeldused teeme.
Milline on seis praegu?
Top Marine saavutas ettevõtluskonkursil aastal 2014 kaks tiitlit „Aasta Eksportöör 2014“ ja peavõidu „Aasta ettevõte 2014“. Oma koduturuks loeme me Läänemere piirkonda. Baltimaades oleme turuliidrid, Soomes meiega arvestatakse, Rootsis tundub, et hakkame juba edu saavutama. Kaugematest maadest on käesoleval aastal meeldivalt üllatanud Rumeenia edasimüüja.
Kellele seda koolitust soovitate?
Ma väga pooldan elukestvat õpet ja seega osalen meelsasti ise koolitustel. Ekspordiplaani koolitust soovitan ekspordiga alustavatele ettevõtetele ja neile, kes planeerivad laienemist järgmistele turgudele. See koolitus aitab süstematiseeritult läbi käia kõik uuele turule minemiseks vajalikud etapid. Marketingi Instituudi koolituste juures meeldib mulle veel väga see, et koolitusel on piisavalt aega ka kogemuste vahetamiseks ja teiste osalejatega suhtlemiseks.
Tutvu EAS-i ja Marketingi Instituudi koostöös toimuvate ekspordikoolitustega:
Ekspordiplaani koostamine algajatele