Marketingi Instituudi koolitusprogramm Export R/Evolution Ukraine, mis oli hiljuti valitud Ukraina parimaks majanduse buustijaks, valiti ka 16.11.2020 toimunud Euroopa Komisjoni konkursi European Enterprise Promotion Awards parimate sekka ettevõtluse rahvusvahelistumise toetajate alamkategoorias.
„Meie ja kõigi Eestist pärit koolitajate jaoks, kes me kolme aasta vältel kümneid ja kümneid kordi mööda Ukraina regioone ringi lendasime ja tuhandeid tunde lisaks interneti vahendusel Ukraina ettevõtete heaks panustasime, on see suur au jõuda välja üle-Euroopalisele tunnustuseni,“ märkis Marketingi Instituudi juht Anu-Mall Naarits konkursi finalistide sekka jõudmist. Koos Eestiga jõudsid kolme finalisti hulka veel Portugali ja Belgia programmid.
Ukraina armastab revolutsioone
Export Revolution Ukraine programm, mis on välja töötatud Eestis ja mida rahastati Eesti Välisministeeriumi välisabi eelarvest, saavutas Ukrainas erakordse populaarsuse pärast seda kui Kiievis toimunud Oranži ja Värvilise revolutsiooni järgselt dramaatiliselt halvenenud Ukraina ja Venemaa majandussuhete tulemusel vähenes Ukraina riigi ekspordimaht 40%, sest suurem osa ekspordist oligi läinud Venemaale. See oli suur langus kogu riigi majandusele. „Ukraina majanduses valitses lootusetus, kuid olles kuulnud meie Ekspordirevolutsiooni programmi edust Eestis, tekkis neil huvi, kas seda saaks Ukrainasse üle kanda. Neil käis sõda ja ettevõtted vaakusid hinge. Vaja oli midagi, mis tooks ettevõtjate silmi tagasi sära ja aitaks praktiliselt majandust taaselavdada. Koolitusprogramm pidi olema suunatud vähemalt 1000-le ettevõttele, mitte paarikümnesele oligarhide grupile. Ja selle kõigega oli tohutult kiire!“ meenutas Naarits nelja aasta eest tema ees seisnud keerulist ülesannet. „Meie väikesele tiimile oli see suur väljakutse, sest meile öeldi, et ärge üldse mõelgegi kogu Ukrainast, pigem valige üks väiksem nurgake, Harkiv, vm. Aga me ei saanud oma Ukraina partnerite lootusi petta.“
Tõsi, Eestis saadud kogemus tuli Ukraina suurusega arvestades tõsta täiesti uuele tasemele. Kui omal ajal Eestis koolitati 2 aastaga EASi toel ca 50 ettevõtet, siis Ukainas sama ajaga üle 1200 ettevõtte, mis asusid tihtipeale tuhandete kilomeetrite kaugusel ning esindatud olid kõik Ukraina regioonid.
Tulemused: 2300 koolitatud ja inspireeritud ettevõtet
Eestlaste poolt spetsiaalselt Ukraina jaoks loodud progamm tõi kokku ettevõtted üle 40 miljoni elanikuga Ukraina riigi, aidates riigi paljuski stagneerunud ning ühele suurturule keskendunud ettevõtetel ennast kiiresti ja targalt teistele turgudele ümberprofileerida.
Kolme tegevusaastaga läbis programmi enam kui 2300 Ukraina ettevõtet. Neist 93% soovitas programmi teistele. Programmis osalenute tagasiside 1-10 sakaalal oli keskmiselt 9 palli. Programmi Ukraina poolne partner oli sealne Ekspordi Agentuur (Export Promotion Office).
Edasijõudnute grupis osalnud Ukraina ettevõtete keskmine ekspordikäive kasvas 2 aastat pärast koolitusprogrammi läbimist keskmiselt 7,2 miljoni grivna ehk ca 220 000 euro võrra, teise aasta kasv aga üle kahe korra rohkem. Osalenud tootmisettevõtetel võttis aega oma tooteportfelli kohandamine ekspordituru jaoks, kui nad aga selle ära tegid, oli kasv eksponentsiaalne.
„Täna võin uhukusega öelda, et Eestis ei ole mitte ainult e-riigi ja küberkaitse tehnoloogiad, mis välismaalasi köidavad. Vaid on ka tõestatud rahvusvaheline koolituskompetents majanduste kasvama panemiseks. Need on paljuski meie Eesti enda inimesed, kelle praktilised eksporditeadmised on Ukrainale palju kasu toonud,“ lausus Anu-Mall Naarits.
European Enterprise Promotion Awards on üle-Euroopaline auhind, kuhu on alates 2006 aastast esitatud üle 4000 iga riigi parima ettevõtlusprojekti. Sel aastal pälvisid grupis „Ettevõtluse rahvusvahelistumise toetamine“, kus Eesti pääses samuti kolme parima hulka, esikoha Portugali programm Portugal Bike Value, mis tegeleb roheenergiate aredamise ja ekspordiga üle Euroopa, aidates kümne aasta jooksul 50 sihtpuhktis kaasata roheinvesteeringuid ligi 200 miljoni euro ulatuses.